Doorgaan naar hoofdcontent

 
Waarom dromen wij?

Tijdens de slaap, wanneer de drempel van het bewustzijn is verlaagd, vindt er vanuit het onderbewuste, het niet manifeste deel van de persoonlijkheid, een overdracht plaats. Deze overdracht bestaat gewoonlijk uit aanwijzingen, goede raad, waarschuwingen, berispingen en andere wetenswaardigheden. Kortom, levenslessen die kunnen bijdragen tot een helder inzicht en tot verwijdering van innerlijke blokkades en conflicten die een positieve groei en ontwikkeling van de persoonlijkheid kunnen belemmeren.

Over het algemeen duiden dromen op levenslessen en beschouwingen die ons van dienst kunnen zijn bij het bereiken van het innerlijk evenwicht en welzijn in alle aspecten en beleven van het leven. Wanneer je acht slaat op deze persoonlijke aanwijzingen, zal het kunnen leiden tot verruiming van het bewustzijn, een veranderende levenshouding en een evenwichtiger persoonlijkheid.

Het spreekt voor zich dat je door het analyseren en begrijpen van dromen een groter inzicht en erkennen van de eigen persoonlijkheid bereikt wat, indien men zichzelf serieus neemt, kan leiden tot een evenwichtiger en vreugdevoller bestaan. Dit komt niet alleen de dromer zelf, doch ook de omgeving en de maatschappij ten goede.

Door een beter inzicht en het erkennen van de eigen persoonlijkheid ontstaat er geleidelijk een ruimer inzicht in het geheel van de maatschappelijke structuur, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan. Wanneer je jezelf durft te observeren, dan ben je ook in staat zonder vooroordelen anderen te observeren, waarna je tot opmerkelijke conclusies kunt komen betreffende het persoonlijk zijn, zowel als individu als onderdeel van het geheel.

Wanneer je open staat voor de gegevens van het onderbewuste, die door middel van een droom worden getoond, ontstaat er veelal na analyse, een confrontatie met de eigen persoonlijkheid, wat kan leiden tot zelfonderzoek.

Durf je de confrontatie aan te gaan met jezelf? Het gevecht dat dan ontstaat betreft in feite het durven loslaten van oude of aangenomen waarden die wellicht voordien hun diensten hebben bewezen maar nu niet langer voor jou van belang meer zijn. Denkbeelden, waarin je op den duur bent gaan geloven, dienen vaak als een strohalm. Maar strohalmen zijn veelal zeer breekbaar. Door waarde te hechten aan denkbeelden, die niet bij de innerlijke  persoonlijkheid behoren, ontstaat er een kunstmatige afhankelijkheid die een positieve groei en ontwikkeling van het bewustzijn kan belemmeren.

Als je je durft te bevrijden van vrijwillig gekozen beperkingen ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten. Energie wordt dan niet langer geblokkeerd waardoor er krachten vrijkomen die kunnen leiden naar de geboorte van een vernieuwde persoonlijkheid. Dat impliceert een verruiming van het bewustzijn, waardoor er een groter besef van de werkelijkheid ontstaat met de mogelijkheid die bewuster te leven.

Wanneer je tot het besef komt dat uiterlijke waarden betrekkelijk zijn en berusten op illusie ontstaat er een positieve verandering van de persoonlijkheid en een open bewustzijn. De begrenzing van het IK, het EGO, verdwijnt en je zult daardoor beseffen in staat te zijn op elk moment van het bestaan, naar eigen inzicht, een aanvaardbare werkelijkheid te creëren.



Reacties

Populaire posts van deze blog

  (210420.17) ~ de magische grote witte kubus De droom: [Ik ben buiten bij een grote witte kubus, met een melkachtige kleur. Deze kubus heeft allerlei lades. Het kan kleding maken en ook de kleding opvouwen. Rondom deze kubus staan bomen. De kubus maakt een licht zoemend geluid]. De duiding / verklaring: De geestelijke kant van mijn leven, mijn hoger geestelijk bewustzijn wilt me iets mededelen. Speelt er de behoefte aan meer stabiliteit op dit vlak in mijn leven? De lades vertegenwoordigen het stukje, dat ik misschien de gevoelens en gedachten liever voor mezelf wil houden? Er is een verandering op komst van genezing en in de lichamelijke reinheid en zuiverheid van mijn geest als er meer gevoelens geuit worden door nog meer te letten op mijn intuïtie. Het geeft vrijheid, sereenheid, herstel en vernieuwing. Ook voor mijn persoonlijke ontwikkeling en innerlijke wijsheid. Dit kan een doorbraak zijn in mijn eventuele persoonlijke worstelingen. Je dromen begrijpen hoeft geen droom te zijn.
  Waarom kunnen dromen zo belangrijk zijn? 1. Door aandacht te besteden aan het droomgegeven ontstaat er een groter inzicht in en een groter begrip voor de eigen persoonlijkheid 2. Omdat je jezelf beter leert kennen, groei je naar een innerlijk evenwicht, wat geestelijke ontvankelijkheid bevordert 3. Interesse voor en inzicht in de werking van het lichaam, de geest en het verstand. Door positieve gedachten hef je meestal zelf geestelijke blokkades en persoonlijke, lichamelijke beperkingen op 4. Ontdekken en aanvaarden van persoonlijke fouten en gebreken 5. Grotere, algemene interesse waardoor meer inzicht ontstaat in de structuur van de samenleving 6. Het ontdekken en leren waarderen van je plaats in de samenleving 7. Ontdekken, dat je voor persoonlijke gedachten en handelingen zelf verantwoordelijk bent 8. Verantwoording jegens de naaste niet uit de weg te gaan 9. Leren openstaan voor alle aspecten van het Zelf en proberen begrip te tonen voor allen die anders denken, anders handelen,
(01/220420.17) ~ de volgepakte auto in de bergen in America De droom: [Ik ben in Amerika en ik ben onderweg. Ik zoek een auto die helemaal volgepakt is. Er zijn vele straten met vele rotsige bergen en kleine inhammen. Er zijn ook doodlopende weggetjes. Alles is zeer rotsig en er is ook een rivier aanwezig]. De duiding / verklaring: Amerika staat voor iets nieuws beginnen in je leven. Ik reis door een nieuw en onbekend gebied op mijn levenspad. Waar sta ik momenteel op mijn levensweg en hoe is het met mijn geestelijke evolutie gesteld? De volgepakte auto die ik zoek is een synoniem dat ik zoekende ben naar een oplossing voor al die obstakels en uitdagingen op mijn weg. Doodlopende weggetjes staan voor het roer omgooien en de loslaten van de dingen die er niet meer toe doen. Of wil ik toch nog graag aan problemen of blokkades vasthouden? De rotsige omgeving staat voor een karaktereigenschap van mij. Ik ben een persoon waarop je kan bouwen en vertrouwen. De rivier is een vertaling voor he